tisdag 21 april 2009

Resultatet

Ett gott och oerhört nyttigt bröd! Är typ bara att ta vad man har hemma och slänga ihop, gick på 15 minuter! Jag gjorde en egen variant där jag valde bort fikon, nötter och russin.


Filmjölkslimpa (från Leila bakar 2007-04-07)
Ingredienser

4.5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2.5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1.5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon
1 dl russin

Förberedelsetid: 15 min
Tillagningstid: 45 min
Färdigt på: 60 min

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
3. Skär bort kvisten från fikonen och hacka dem och hasselnötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
4. Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.5. Fyll formen med smet, strö över lite grovt rågmjöl och grädda brödet i cirka 45 minuter.

2 kommentarer:

  1. Fan du är en riktig husmor du!:D /Carro

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt bröd det lät som!! Massa nyttigt ;)

    SvaraRadera